WeSpark
WeSpark
  • Over WeSpark
  • Particulier
  • Zakelijk
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
klant worden particulier / MKB
Mijn nieuwe energie

Veelgestelde vragen

  • Wil je overstappen?
  • Jaarrekening
  • Je eigen energie opwekken
  • Elektrische auto?
  • Storingen
  • Wat is de herkomst van mijn stroom?

    Onze stroom wekken we uitsluitend op in Nederland met lokale energiebronnen bij jou in de buurt. Op het Stroometiket vind je de exacte herkomst en de verdeling tussen zonnestroom en windstroom.

  • Kan ik een offerte krijgen?

    Ja, dat is mogelijk. Je kunt zelf een prijsopgave opvragen via onze aanmeldsite. Voor een zakelijke offerte kun je contact opnemen met de lokale coöperatie in de buurt of een mail sturen naar ledenservice@wespark.nl.

  • Nemen jullie mijn opzegvergoeding over?

    Wij nemen een opzegvergoeding niet over. We zijn een coöperatie zonder winstoogmerk en willen investeren in de verdere lokale verduurzaming.

  • Kan ik me ook als zakelijke klant aanmelden?

    Ja, je kunt je ook als zakelijke klant aanmelden. Neem hiervoor contact op met een coöperatie in de buurt of stuur een e-mail naar ledenservice@wespark.nl. Uiteraard zullen wij zorgen voor een passend aanbod.

  • Waarom krijg ik nog een termijnfactuur van mijn oude leverancier na mijn overstap?

    Iedere energieleverancier heeft een vast moment voor het maken van de termijnfacturen. Als jouw overstap na dat moment in de maand heeft plaatsgevonden, was je oude leverancier nog niet op de hoogte van je overstap en brengen ze een termijnfactuur in rekening voor de nieuwe maand. Op de eindafrekening zal de leverancier alle gemaakte en betaalde termijnfacturen crediteren.

  • Hoeveel bedraagt de opzegvergoeding?

    De opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende looptijd van je contract.

    Resterende looptijd Bedrag per product:
    tot 18 maanden € 50,00
    18 tot 24 maanden € 75,00
    24 tot 30 maanden € 100,00
    meer dan 30 maanden € 125,00

    Voor zakelijke klanten betreft de boete 15% van de resterende omzet met een minimum van 100 euro per niet uitgediend kalenderjaar.

  • Hoe kan ik mijn contract opzeggen als ik wil overstappen?

    Wanneer je wilt overstappen naar een andere leverancier kun je je aanmelden bij de nieuwe leverancier. Zij regelen de gehele overstap en zeggen je contract bij ons op. Let er wel op dat je geen lopend contract bij ons hebt. Het kan zijn dat er daardoor een opzegvergoeding in rekening wordt gebracht.

  • Wat gebeurt er als mijn contract afloopt?

    Een maand voor het aflopen van je contract ontvang je een verlengingsvoorstel. Mocht je niet ingaan op dit voorstel verlengen we je contract voor onbepaalde tijd tegen het variabele tarief. Vanaf dat moment kan je op ieder moment je contract wijzigen of opzeggen.

  • Regelen jullie mijn overstap?

    Ja, wij regelen de gehele overstap. Wanneer je je bij ons hebt aangemeld, heb je altijd twee weken bedenktijd. Daarna brengen wij jouw huidige leverancier op de hoogte dat je naar ons gaat overstappen.

    Op de ingangsdatum lezen we je slimme meter uit.

    Wanneer je geen slimme meter hebt, vragen we je de standen door te geven. Zodra we de standen binnen hebben, geven wij de standen door aan je oude energieleverancier. Zij zullen binnen 6 weken nadat je bij ons bent gestart een eindafrekening voor je opmaken.

    Voor deze overstapservice brengen wij geen kosten in rekening.

  • Wanneer en aan wie moet ik mijn meterstanden doorgeven?

    Wij willen de meterstanden weten bij de start levering, voor de jaarafrekening en wanneer onze levering weer wordt beëindigd. Ben je overgestapt en heb je geen slimme meter, dan ontvangen we graag de huidige meterstanden. Als je wel een slimme meter hebt, lezen wij automatisch je meterstanden uit. Ben je verhuisd, dan ontvangen we graag de meterstanden van de woningoverdracht, ongeacht het type meter.

  • Hoe kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?

    Het termijnbedrag kun je wijzigen via een e-mail naar ledenservice@wespark.nl.

  • Welke betaalmogelijkheden bieden jullie aan?

    Je kan via automatische incasso betalen of handmatig op factuur. Als je handmatig betaalt, mailen wij je maandelijks de termijnfactuur met daarbij een betaallink.

  • Kan ik een betalingsregeling treffen?

    Dat kan, neem hiervoor contact met ons op. Wij hanteren een maximum van 9 betaaltermijnen.

  • Wanneer wordt mijn termijnbedrag afgeschreven?

    Het termijnbedrag wordt altijd rond de 27e van de maand afgeschreven, voorafgaand aan de maand van levering.

  • Hoe kan ik een betaling handmatig naar jullie overmaken?

    Een betaling kun je handmatig voldoen onder vermelding van klantnummer en/of factuurnummer naar het rekeningnummer van je eigen coöperatie. Dit nummer vind je op je facturen.

  • Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?

    Het rekeningnummer kan je wijzigen via een e-mail naar ledenservice@wespark.nl.

  • Waaruit bestaat mijn termijnbedrag?

    Het termijnbedrag bestaat uit meerdere componenten: de levering van gas en stroom, overheidsheffingen, netbeheerkosten, vaste leveringskosten en btw.

  • Waar kan ik mijn termijnbedrag vinden?

    Het termijnbedrag is te vinden in mijn nieuwe energie en op voorgaande facturen of bankafschrift.

  • Wat kan ik in mijn online omgeving?

    In het online portaal ‘mijn nieuwe energie’ kun je de volgende gegevens aanpassen/bekijken:

    • Klantgegevens aanpassen
    • Facturen bekijken
    • Meterstanden bekijken
    • Termijnbedragen bekijken
  • Waarom krijg ik nog een termijnfactuur van mijn oude leverancier na mijn overstap?

    Iedere energieleverancier heeft een vast moment voor het maken van de termijnfacturen. Als jouw overstap na dat moment in de maand heeft plaatsgevonden, was je oude leverancier nog niet op de hoogte van je overstap en brengen ze een termijnfactuur in rekening voor de nieuwe maand. Op de eindafrekening zal de leverancier alle gemaakte en betaalde termijnfacturen crediteren.

  • Waaruit bestaan de energiekosten?

    Je energiekosten bestaan uit meerdere componenten: de levering van gas en stroom, overheidsheffingen, netbeheerkosten, vaste leveringskosten en btw.

    In dit overzicht kun je onze actuele leveringstarieven en de overheidsheffingen vinden, waaruit je energiekosten zijn opgebouwd. Mocht er toch nog iets onduidelijk zijn kun je altijd contact met ons opnemen.

  • Hoe gaan jullie om met teruglevering?

    Wanneer je teruglevert, kom je in aanmerking voor saldering. De eigen opwek wordt afgetrokken van je verbruik. Het restant van het verbruik wordt in rekening gebracht. Wanneer je meer teruglevert dan verbruikt, ontvang je voor dat gedeelte het kale levertarief incl. btw.

  • Wat is mijn teruglevertarief?

    Het tarief dat je krijgt voor teruglevering is gelijk aan het tarief dat je betaalt; dit heet saldering. Wij mogen maximaal het eigen verbruik salderen. Wanneer je op jaarbasis meer opwekt dan dat je verbruikt, krijg je voor de extra opwek een terugleververgoeding. Die is gelijk aan het kale levertarief incl. btw.

  • Hebben jullie ook een salderingsgrens?

    Volgens de wet mogen we maximaal het eigen verbruik salderen en dat doen we ook. Een voorbeeld: als je 3.000 kWh hebt verbruikt en 2.995 kWh hebt opgewekt, brengen we nog maar 5 kWh in rekening. Als je 2.995 kWh hebt verbruikt en 3.000 kWh hebt opgewekt, krijg je voor 5 kWh de terugleververgoeding.

  • Kom ik altijd in aanmerking voor saldering?

    Je komt in aanmerking voor saldering wanneer je een elektriciteitsaansluiting hebt kleiner dan 3X80A. Daarnaast is het belangrijk dat de opwekinstallatie is aangemeld bij de netbeheerder via www.energieleveren.nl. Als de netbeheerder op de hoogte is van de teruglevering, kunnen zij dit administratief verwerken op de aansluiting. Vanaf dan kunnen wij de verwachte teruglevering meenemen in het termijnbedrag. Bij overstappen is het daarom het beste om dit binnen 10 dagen na aanmelden te doen.

  • Ik heb een Tesla en ik laad thuis. Hoe kan ik slim laden?

    Nadat je de app hebt gedownload, kan je jouw Tesla credentials en energie contract toevoegen aan de app. Wanneer je Tesla verbonden is, kan de batterij van de auto aangestuurd worden op duurzame en goedkope laadmomenten. Geef in de app aan de om | nieuwe energie jouw leverancier is en vul je klantnummer in. De financiële beloning die je hiervoor ontvangt kan je op een door jou gekozen moment laten uitbetalen door ons. Ben je geen klant? Dan is Slim laden gewoon mogelijk en help je mee met het balanceren van het energienet en draag je bij aan een groenere toekomst, maar krijg je geen beloning.

  • Ik heb een Renault en laad thuis. Hoe kan ik slim laden?

    Voor bestuurders van de Renault Zoe heeft de Z.E. Smart Charge app voor iOS of Android ontwikkeld, waarmee Renault Zoe rijders slim kunnen laden. Download de app en verbind je auto door het VIN nummer toe te voegen in de app. Geef in de app aan de om | nieuwe energie jouw leverancier is en vul je klantnummer in. Dan kan het bespaarde bedrag boven de 5 euro worden uitbetaald via ons.

  • Ik rijd een andere auto dan BMW/Tesla/Jaguar/Renault. Hoe kan ik slim laden?

    Thuisladen kan alleen voor BMW, Tesla en de Renault Zoe (via de Z.E. Smart Charge app), maar openbaar Slim laden is voor iedere auto toegankelijk. Download de  app en bekijk de kaart om te zien bij welke laadpalen er bij jou in de buurt beschikbaar zijn. Belangrijk is dat je een laadpasnummer toevoegt in de app. Met dat nummer herkennen wij jou op het moment dat je een slimme laadsessie start bij een laadpaal. Geef in de app aan de om | nieuwe energie jouw leverancier is en vul je klantnummer in. Het bespaarde bedrag kan boven de 5 euro worden uitbetaald via ons.

  • Hoe en wanneer ontvang ik de beloning?

    In de app kun je zelf aangeven wanneer je de beloning uit wil laten betalen. Dan wordt het bedrag op jouw eerstvolgende energiefactuur verwerkt een uitbetaald.

  • Hoe weet ik dat het gelukt is met sparen?

    In de app kan je je besparingen zien. Dit is zowel de meest recente sessie en je totale besparing voor zover je deze nog niet hebt laten uitkeren via de app. Dit laatste is dus je tegoed. Daarnaast geven we je ook een overzicht hoeveel je in totaal al hebt uitgekeerd.

  • Hoe kan ik zoveel mogelijk besparen?

    Hoe meer flexibiliteit je kunt geven, hoe groter je besparing zal zijn. Er zijn twee manieren waarop je dit positief kunt beïnvloeden. De eerste manier is met je vertrektijd: hoe verder deze in de toekomst ligt hoe meer goedkope laadmomenten de app kan kiezen. De tweede is met het gedeelte dat je direct wilt opladen: hoe kleiner dit is, hoe groter de kans is op een besparing.

  • Kan ik gebruik maken van verschillende laadpassen?

    Ja, je kunt alle laadpassen, waarmee je bij verschillende laadpaal operators kan laden, aan je account koppelen. Je laadpas account staat hier verder los van, we gebruiken alleen je pasnummer zodat het laadpunt jou herkent.

  • Voor welke auto’s en laadpunten werkt de app?

    Doordat de app met steeds meer elektrische auto’s en een groeiend aantal laadpunten werkt, kunnen steeds meer elektrische rijders er van profiteren. Onze app werkt voor alle auto’s op de openbare laadpunten welke te vinden zijn op de kaart in de #ichargesmart app. Daarnaast kan er thuis slim geladen worden met je Tesla, BMW, Jaguar en Renault.

  • Hoe weet ik welke openbare laadpalen slim kunnen laden?

    Waar je kunt slim laden met de app via openbare laadpunten kun je vinden in de app. Je kunt voor die laadpunten ook de huidige beschikbaarheid checken. Op die manier weet je zeker dat er plek is om te laden. Daarnaast zullen we in de toekomst alle openbare laadpunten aangeven zodat je de app ook kunt gebruiken om op zoek te gaan naar een vrije openbare laadpunt in de buurt.

  • Met welke mobiele platforms werkt de app?

    Elke mobiele telefoon met een dataverbinding kan de app gebruiken. De app is te downloaden voor IOS (Apple iPhone) en Android. Ook kan je de webapp app.jedlix.com gebruiken.

  • Hoe kan ik slim laden?

    In alle gevallen download je de app of bezoek je webapp op app.jedlix.com. Bij het aanmaken van je account kies je jouw auto.
    Op het moment dat dit een Tesla is vragen we je om je Tesla account toe te voegen. Dit is je login die je ook voor je Tesla app gebruikt. Op die manier kunnen we jouw auto slim aansturen. Voor het kunnen slim laden van de andere type auto’s dien je een geldige laadpasnummer toe te voegen.

    Daarna kies je om | nieuwe energie als jouw energieleverancier en geef je het klantnummer door.

    Op het moment dat je gaat laden bij een van de laadpalen, die ook op de kaart in de app te vinden is, kunnen we beginnen met slimladen. Het laadpasnummer gebruiken we alleen om de laadpaal operator te laten weten dat jouw auto graag slim geladen wilt worden op deze paal. Als dit het geval is sturen we de start- en stopsignalen via de paal naar jouw auto.

  • Bij wie moet ik zijn bij een mogelijk defecte meter?

    In het geval van een storing kun je contact opnemen met je netbeheerder. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de meters. Bel ons gerust als je niet weet wie je netbeheerder is, wij kunnen je dit ook vertellen.

Contact

T. 0222 - 760 044 ledenservice@wespark.nl



WeSpark
Interegg

Direct naar

  • Nieuws
  • Mijn nieuwe energie
  • Lid worden
  • Tarieven
  • Voorwaarden

Over WeSpark

  • Contact
  • Klant worden
  • Aanmelden MKB
  • Aanmelden grootzakelijk

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Volg ons